Wednesday, November 18, 2009

List brg2 baby

Pakaian bayi:
* 3 helai tuala mandi
* 4 helai tuala muka
* 20-30 keping pampers atau lampin
* 3 pin besar (safety pin)
* 6 pasang seluar kalis air
* 6 pasang baju kain kapas (lengan pendek dan panjang)
* 6 pasang seluar panjang
* 2 helai baju sejuk
* 6 pasang sarung kaki
* 6 pasang sarung tangan

Barang-barang penjagaan bayi:
* sebaiknya pilih barangan hipoalergenik (mengurangkan risiko alahan)
* syampu bayi
* mandian bayi
* bedak bayi
* losyen bayi
* tisu basah bayi (wet tissue)

Peralatan sampingan:
* katil
* tilam
* 3 helai sarung tilam
* 2 helai selimut
* 2 helai pelapik plastik/getah
* 2 buah baldi berpenutup untuk lampin basah/kotor
* kapas
* putik kapas
* gunting kecil
* pemotong kuku
* tab mandi
* barang permainan

Makanan bayi:
* dapatkan nasihat doktor anda berhubung dengan perkara ini

Lain-lain keperluan:
* kereta sorong
* kerusi beroda (walker)
* kerusi makan bayi
* kerusi keselamatan kereta

cam pelik lak aku tepek list brg2 baby.. ala nih permintaan member nih.. suruh aku ltk dlm blog..ekin, akak ambik je dlm web mana ntah...aper2 nanti tanya la..

peknen kalinih xde la meroyan cam aku peknen kat aisya..iyer la nk excited dpt baby girl..giler aku borong bj2..sampai kena marah la ngan mak aku.. so newborn kalinih pakai aper yg ader je.. aisya pun br 2thn lebih so baju2 tuh elok lagi.. iyer la dh byk sgt ader yg xpakai lagi pun ader.. cuma nanti dh nk dkt2 tuh kena la beli diapers...brg2 skit...

perut dh makin besar..xlarat la rasanyer.. arituh yg ajak geng2 hotmama dtg umah aku rasa penat sgt..padahal bkn masak pun.. wat spagethi je.. nih ader hati laki aku nk ajak kawan2 die lunch kat umah.. uwaaaa xsian sungguh die kat aku tau.. xde la ajak ramai maybe dlm 3family...pastuh minggu satu lagi sedara2 die lak.. dh la lately nih aku rasa ngantuk sgt.. bgn pagi aku siapkan bekpes utk laki aku..sejak dok umah br nih laki aku nk bekpes la pulak...pastuh kena masak utk anak2 lagi..aiqal sejak dh stop susu botol mkn byk...sian lak aku xprepare food.. jimat dh aiqal xmao susu.. dlm 2wks sekali je b4 tido..nih dh 2-3hari xmao..dh rasa besar kot malu nk isap..tp okeh la makan byk sekrg..pastuh kalu weekend request mkn sedap.. kenny rogers la..chicken rice shop la..bankrup la papa korang..

kalu jadi ahad nih wat la kot makan2.. xtau lagi nk masak aper..mentang2 dkt ngan pasar borong suka2 je suruh aku masak..cam la aku pandai sgt masak.. wat simple2 je la.. mana yg aku konfiden nk masak..dh melalut la pulak

2 comments:

J u l i a 。.゜✿ said...

fara dearie..
aku pun sekarang cepat sangat mengantuk. tidur sampai lebih 12jam.
hmm seksok dah ada anak, mesti aku tak cukup tidur..
so tidur puas puas sekarang. yea tak ?

eh list baby's stuffs tu berguna ok.
aku ni main beli je. takda dah guideline hapa. haha.

aku private blog lagi tau.
atas sebab sebab tertentu.
aku rasa ko takda access lagi kan ?
aku nak invite, invitation dah over limit.
so ko masuk guna access ni ok,

read.juliahoneyshakes@gmail.com
password : thankyou

hmm senang eh nak ingat ?
take care yea farah.

MrS@zLaN said...

kak farah...thanx akak...sayang akak...hikhihik....